• Bora Keskin

Total War: Rome II

Creative Assembly ve Sega tarafından yapılan bir çoklu-katmanlı strateji oyunu olan Total War: Rome II, 2013'ün Eylül ayında oyuncularla buluşmuştur. Gelin bu strateji oyununun önce hangi mekaniklerden oluştuğunu, sonrasında da neleri sevdiğimi, nelerden pek de hoşlanmadığımı, nedenleriyle birlikte ele alalım. Hazırsanız "eleştirimize" başlayalım.


Oyunu açtığınızda sizi asıl oyundan önce oyunun başlatıcısı karşılıyor. Bu güzel bir şey. Çünkü genellikle ancak yapımlarının başka oyuncular tarafından geliştirilmesini ("mod"lanmasını) isteyen yapımcılar, özellikle vakit harcayıp başlatıcıyı oyunlarına eklerler. Bu menüden (şayet varsa) Steam atölyesi üzerinden indirdiğiniz "modlarınızı" görebilir, oynanışınızda bulunmasını tercih ettiğiniz "modları" oyuna girmeden önce açıp kapatabilirsiniz.


Başlatıcıdan "Oyna" tuşuna bastığınızda oyun kısa sürede açılıyor ve sizi oyunun menüsü karşılıyor. Çok oyunculu muharebelerde dünyanın her köşesinden oyuncularla rekabet edebilir (çoğu oyun odasının katı kuralları vardır), özel muharebelerde taktiklerinizi birimler üzerinde deneyebilirsiniz. Bu oynanış seçeneklerine değinmeyeceğim keza incelemenin de oyunun da ana konusu bunlar değil. Asıl elle tutulur oynanış seçeneği olan "Büyük Sefer"dir. "Büyük Sefer"e bastıktan sonra sizi ülke ve varsa hanedan seçimi karşılar, ilginizi çeken krallığı ya da imparatorluğu seçtikten sonra seferi başlatırsınız.


Seferi başlattığınızda belirli parsellere bölünmüş dünya haritası yavaşça hükümdarı olduğunuz ülkeye doğru yaklaşırsınız. Ekranın sol üst tarafından sizin danışmanınız olarak görev yapan karakter, size ülkeniz hakkında tartışılır derecede elzemliği olan bilgiler verir.(istediğiniz zaman kapatabilirsiniz.) Çoğu ülke küçük bir ordu ve bir avuç bölge ile oyuna başlar. Tur mantığıyla ilerleyen oyunda her turun sonunda krallıklar, ellerinde olan para (bazen de dibine kadar borcunda) ile sahibi oldukları topraklar üzerinde bir takım değişiklikler yapabilirler. Mesela altyapıyı geliştirebilir, ordularını güçlendirebilir ya da krallıklarının "siyasi endişelerini" giderebilirler. Tabi bunları yaparken krallığı borç içinde bırakma ihtimaliniz de var, ayağınızı yorganınıza göre uzatmanız yararınızadır. Her tur seçimlerinize göre krallığınızın hazinesi şekillenir. Ekranınızın sağ alt köşesinden de takip edebileceğiniz şekilde krallığınızda geçerli tur için var olan para ve gelecek turda krallığınızın hazinesine eklenmesi beklenen para bir krallık olarak yapabileceklerinizi belirler. "Maddiyat, her şeydir."


Savaş Mekanikleri


Oyunun meydan savaşı mekaniğine değinmeden geçemeyeceğim. Her askerin kendi can puanı ve zırhı var. Ayrıca her piyade veya atlı birim, saldırdığı düşman bölükteki askerlerden birine kilitlenip savaşıyor. Birimler arasındaki çarpışma illa da biri ölene dek sürmüyor tabii, birlik yapay zekası yeniden toplanmaya karar verirse birim savaşmayı bırakıp menzilinde olan başka bir birime saldırabiliyor. Moral ve yorgunluk da savaşlarda büyük etken, yük hayvanı edasıyla birimlerinizi cephe etrafında koşturur ve yorgunlukları geçmeden savaşa sokarsanız kendilerinden düşük seviye birimlere bile yenilip, bozguna uğrayabilirler. Geri çekilen birimleri, generaliniz ile kurtarabilirsiniz, "yetişebilirseniz". Şehir kuşatma muharebelerinde, saldırı esnasında, kendinizi "Roma Onagerlerinizle" Sezar, savunma sırasına ise "elit mızraklı hoplitlerinizle" Minas Tirith'i savunan Gondorlular gibi hissedebilirsiniz. Savaş taktikleri için Youtube ve yazılı kaynaklarda her dilden bilgiye ulaşabilirsiniz.


Oyun genel hatlarıyla böyle. Tam olarak bir kazanma durumu olmayan bu strateji oyununda gönlünüzün istediği yere kadar savaşın, entrika kurun, genişleyin ve toprağınıza toprak katın.


Artılar:


+ Oyunun başlatıcısı sayesinde "mod" desteği.

+ Yılına göre güzel grafikler ve animasyonlar.

+ Oyuncuyu detayla boğmayıp sadece "tarihi dönem uygunluğuna" yetecek şekilde düzenlenmiş mekanikler.

+ Oyun tamamıyla Türkçe ve çeviri ziyadesiyle iyi yapılmış.


Eksiler:


- Oyunun saf halinde kan yok, savaş odaklı bir oyunda kan ve vahşet efektlerinin parayla satın alınan bir DLC sayesinde açılması mantıksız olmuş.

- Oyuna güzel mekanikler ekleyecek DLC'ler Türkiye standartlarına göre pahalı.

- Arkadaşlarınızla "modlu" sefer oynayamıyorsunuz ve "modlu save" yüklemek pek de mümkün değil.


28 görüntüleme0 yorum

İlgili Yazılar

Hepsini Gör